Misschien herkent je ze zelf ook al wel: netwerkeffecten. Simpel gesteld komt
het er hierbij op neer dat een bepaalde service voor leden én voor
niet-leden steeds waardevoller wordt naarmate het aantal leden groeit.
Denk bijvoorbeeld aan eBay. Kopers gaan naar de locatie – in dit geval een
website – omdat daar de verkopers zijn. En uiteraard ook vice versa,
waardoor eBay’s positie steeds sterker wordt.
De sociale netwerksite Facebook die deze maand haar beursnotering verkrijgt,
is een ander voorbeeld. Ook hier is nadrukkelijk sprake van netwerkeffecten.
Verwacht wordt dat de beurswaarde van Facebook in de buurt van de 100
miljard dollar zal liggen.
LinkedIn
LinkedIn – de sociale netwerksite voor zakelijke contacten – is nog een ander
voorbeeld. Het bedrijf is reeds beursgenoteerd. En ook de vooruitzichten
voor dit bedrijf lijken bijzonder goed. Maar helaas: beleggers hebben hier
reeds een flink voorschot op genomen. Voor aandelen LinkedIn moet momenteel
een astronomische waardering van maar liefst 928 keer de winst betaald
worden.
Een bedrijf dat eveneens van netwerkeffecten profiteert maar heel wat minder
bekend is, is Ancestry.com
(ACOM). Dit Amerikaanse bedrijf biedt leden toegang tot uitgebreide
genealogische informatie. Informatie over ieders eigen voorouders dus, tot
heel wat generaties terug.
Erg interessant allemaal voor personen met interesse in hun familieachtergrond
en het bouwen van familiestambomen. En die groep blijkt substantieel: haast
iedere familie kent wel iemand die hier belangstelling voor heeft.
Het aardige is nu dat de 1,8 miljoen betalende leden van Ancestry.com ook zelf
informatie kunnen toevoegen. Denk aan het uploaden van oude foto's, gescande
documenten of oude brieven. Meerdere leden van Anchestry.com kunnen dus als
het ware gelijktijdig werken aan het onderzoeken van dezelfde personen die
generaties terug nog leefden. Vandaar dat in het geval van Ancestry.com wel
gesproken kan worden over 'het sociale netwerk van de doden'.
Koers Ancestry gehalveerd
Waar andere bedrijven met netwerkeffecten tegenwoordig vaak torenhoge
waarderingen hebben, geldt dit voor Ancestry.com niet. Het afgelopen jaar
halveerde de koers zelfs. De reden? Het management verwacht dat het
ledenaantal dit jaar wat minder sterk zal groeien dan vorig jaar. En de
maandopbrengsten per lid daalden het afgelopen kwartaal ook nog eens wat.
Maar maak je over die wat lagere maandopbrengsten niet teveel zorgen. Dit is
namelijk het gevolg van een aangepaste tariefstructuur: minder korting bij
korte lidmaatschappen en meer korting bij lange lidmaatschappen. Gemiddeld
betaalt een klant nu dus weliswaar per maand iets minder, maar gemiddeld
blijven diezelfde klanten nu wel langer lid.
Ancestry.com beschikt reeds over een enorme hoeveelheid genealogische content.
En vanwege schaalvoordelen is zij in staat deze hoeveelheid nog steeds
verder te vergroten.
Zo wordt momenteel een project uitgevoerd gericht op het digitaliseren en
categoriseren van Duitse kerkboeken met gegevens tot meer dan 300 jaar
terug. Ancestry.com is namelijk naast in Amerika ook in een zevental andere
landen, waaronder Duitsland, actief.
Ancestry.com doet er dus veel aan om de hoeveelheid interessante informatie
constant te vergroten. En ook de leden zelf werken hier als het ware gratis
aan mee middels het uploaden van allerlei gescande bestanden. Daarmee blijft
een actief lidmaatschap zowel voor bestaande als voor niet-leden een
interessante propositie.
Rekening houden met het overschot aan cash op de balans geldt dat de
waardering momenteel lager dan gemiddeld is, terwijl de winstgevendheid
juist bovengemiddeld is. Gemiddeld en op termijn bezien mag je van aandelen
van dergelijke bedrijven een bovengemiddeld rendement verwachten (dit geldt
niet per definitie ook voor ieder individueel aandeel dat aan deze criteria
voldoet!).
En aardig om te weten: in Ancestry.com is sprake van een vrij grote
short-positie. Nogal wat beleggers hebben kennelijk aandelen Ancestry.com
verkocht die ze helemaal niet in bezit hebben. Vroeg of laat zullen ze die -
zij hopen uiteraard tegen een lagere koers - nog terug moeten kopen.
Gebeurt echter het omgekeerde - een stijgende koers dus - dan zullen ze juist
in allerijl aandelen moeten kopen om hun verliezen te beperken. Een
dergelijke 'short-squeeze' is vroeg of laat vanwege de bescheiden
waardering, de goede vooruitzichten en de inkoop van eigen aandelen beslist
niet uit te sluiten.
Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van 's
werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl
over de beleggingsstrategie van Warren Buffett. Deze column is niet
bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit
geen stukken in Ancestry.com.
Lees ook:
Meer
artikelen van Hendrik Oude Nijhuis
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl